Affald: Udrulning af ny beholderløsning

Opgave

Danskerne skal sortere deres affald i 10 fraktioner ved husstanden. Det er en stor opgave for kommunerne at omstille til de nye krav. Ikke blot skal mange husstande, etagebyggeri mv have nye beholdere, alle borgere skal også have information om, hvordan og hvorfor der skal sorteres.

Opgaven for den pågældende kommune bestod af at udrulle nye 2-delte beholdere til mad- og restaffald til alle enfamilieboliger og beholdere til etagebyggeri og institutioner.

Løsning

Opgaven blev løst på to fronter, hvor den ene omfattede konvertering og klargøring af kundedata, beregning af økonomiske konsekvenser og tovholder på den faktiske udkørsel af beholdere i samarbejde med leverandører.

Dertil kommer en omfattende kommunikationsindsats rettet mod husejere, boligforeninger, udlejere og lejere. Kommunikationen omfattede informationsbreve via e-Boks, hjemmeside, Facebook, kommunikationskit der blev afleveret sammen med beholderne, ”åbent hus” dage, pressemateriale mv.

 

bananskræl

Kundekompas: Fjernvarmeprojekt

Opgave

Forsyningsselskabet har et ønske om en tilslutningsgrad over 80% på et fjernvarmeprojekt for i alt 2200 potentielle kunder. Opgaven er at sikre, at kommunikationen bliver målrettet kunderne i det pågældende område, der er et afgrænset boligområde – og selvfølgelig at man får den nødvendige tilslutning, så projektet kan gennemføres.

Løsning

Der blev udarbejdet et kundekompas beriget med yderligere statistiske data for det pågældende boligområde samt medarbejdernes egen viden og erfaringer fra de første kundemøder. Dette blev udvidet med personaer med do’s og dont’s for de væsentligste kundesegmenter. Foreløbig er der opnået en tilslutningsgrad på 85%, ligesom personaer og kundekompas anvendes i den daglige kundekontakt og kommunikationsindsats.

 

termostat

Affald: Nyt regulativ for husholdningsaffald

Opgave

Ny affaldssortering betød behov for en gennemgribende opdatering af det eksisterende regulativ for husholdningsaffald. Tidsfristen var skarp, da det nye regulativ skulle være endeligt godkendt, før den nye affaldssortering blev rullet ud.

Løsning

Sammen med kommunens egne medarbejdere tog jeg opgaven med at skrive et nyt regulativ ud fra standardregulativ, men med behørig hensyntagen til de særlige forhold, der gjorde sig gældende i kommunen. Herunder beskrivelse til indstilling til byråd, håndtering af offentlig høring mv. Regulativet blev godkendt til ikrafttrædelse, inden ny affaldsordning blev igangsat, gennem en effektiv proces på 3½ måned fra første pen på papir til byrådets endelige godkendelse.