Evidensbaseret kommunikation med kød og blod

Kundekompasset er evidensbaseret kommunikation. Når du anvender Kundekompasset, tager du klart stilling til, hvem du vil kommunikere til og med, og du får viden om, hvilke kommunikationskanaler og budskaber der er mest effektive for at opnå dit mål.

Kundekompasset bygger på GallupKompas fra KantarGallup og statistiske oplysninger fra Danmarks Statistik. Når det kombineres, får vi en meget dyb viden om dine (potentielle) kunder. Både de bløde værdier og holdninger – og de kolde facts.

Når du kender dine kunders værdier, holdninger og foretrukne adfærd, har du den viden, der skal til for at målrette din kommunikation, salgskampagner og meget mere.

 

 

Hvem kan bruge Kundekompasset?

Kundekompasset handler om, hvordan vi reagerer og agerer som mennesker i vores hverdag – fra om vi vælger lugejernet frem for sprøjtegiften til valget af mad, bil og livsstil. Derfor kan Kundekompasset anvendes af alle virksomheder – både private og offentlige.

Offentlige virksomheder har også mennesker som kunder

I de sidste mange år har jeg arbejdet i offentlige eller semi-offentlige virksomheder. Her har jeg konstateret, at det er næsten uhyggelig aktuelt at gøre opmærksom på, at vi sælger til mennesker. Godt nok sælger det offentlige ikke produkter på samme vis som en privat virksomhed. Det offentlige skal derimod få os alle til at betale vores skat, vi skal sortere vores affald, sørge for at hente vores unger inden for daginstitutionens åbningstider og meget mere. Det offentlige skal med andre ord få os alle til at handle rigtigt for at få hele samfundet til at hænge sammen. Det hjælper Kundekompasset jer med.

 

Fra indefra-ud til “Inga og Bent”

Når vi har lavet et kundekompas for dit område, vælger vi sammen de kundesegmenter ud, som du vil satse på i din kommunikation. Herefter skaber jeg personaer til hvert segment. Personaerne beskriver segmentets hverdag, hvordan de reagerer, og især hvad der er vigtigt for dem. De får kød og blod. Det er langt lettere at kommunikere til og med “Inga og Bent” end med den store gruppe, der hedder “borgerne” eller “kunderne”.